Посівний матеріал в Україні: настав час розвивати галузь

На початку 2018 року ІА «АПК-Інформ» та Насіннєва асоціація України вирішили об'єднати зусилля для висвітлення ситуації і проблем у вітчизняному сегменті посівного матеріалу з метою показати найбільш перспективні шляхи його розвитку.

З урахуванням постійного нарощування сільгоспвиробництва і розширення географії експорту української агропродукції першочерговим залишається завдання збільшення якісних характеристик врожаю, завдяки якому наша країна може гідно конкурувати на світових майданчиках і безумовно пропонувати українському споживачеві якісні продукти. Вибір посівного матеріалу в даному випадку є тим фундаментом, який дозволить не тільки вирішити стратегічні завдання українського аграрного сектора, підвищити імідж України як імпортера, але зробити виробництво більш рентабельним.

Однак, як відзначають керівники асоціації, з кожним роком ситуація щодо якості посівного матеріалу ряду культур, що використовується аграріями, тільки погіршується. Такі тенденції в першу чергу обумовлені тим, що сільгоспвиробники часто змушені висівати власне насіння, якісні характеристики якого знижуються із кожною репродукцією. Наприклад, за даними ІА «АПК-Інформ», в 2017 році частки власного насіння пшениці та ячменю склали 66% і 75%, відповідно. В цілому потреба в насінні пшениці оцінюються на рівні 1,2-1,3 млн. тонн, а ячменю - в межах 550-650 тис. тонн. Дещо краща ситуація в сегменті сої: при потребі в 150-200 тис. тонн тільки 10% посівного матеріалу власного виробництва.

Культура

Потреба в насінні*, тис. тонн

Власне насіння

Покупне насіння

Пшениця

1210-1340

66%

34%

Ячмінь

550-650

75%

25%

Соя

150-200

10%

90%

Ріпак

6-9

<1%

100%

Соняшник

25-30

<1%

100%

Кукурудза

120-130

<1%

100%

* В середньому за останні 5 сезонів

Фактично виключно на придбаному посівному матеріалі працюють тільки виробники ріпака, соняшника та кукурудзи. Така ситуація в першу чергу обумовлена тим, що більшість сільгоспвиробників сіють гібриди і їх подальша репродукція самим аграрієм практично неможлива. При цьому варто відзначити, що компанії, що спеціалізуються на виробництві соняшника, ще й досить імпортозалежні, так як більше 2/3 необхідного посівного матеріалу, або близько 30 тис. тонн, виробляється за межами України. Що ж стосується ріпаку та кукурудзи, то частка імпортного насіння становить 37% і 25%, відповідно.

Культура

Частка вітчизняного насіння

Частка імпортного насіння

Ріпак

63%

37%

Соняшник

31%

69%

Кукурудза

75%

25%

 

У той же час, однією з проблем галузі є збільшення на ринку пропозиції контрафактної продукції. Як результат, аграрії при покупці такого насіння отримують низькі результати, втрачаючи на врожайності і якості продукції, а офіційні виробники відзначають зниження довіри клієнтів.

Таким чином, основним завданням співпраці Насіннєвої асоціації України з ІА «АПК-Інформ» є підвищення обізнаності українських аграріїв щодо основних тенденцій на ринку насіння і найбільш оперативне висвітлення подій галузі.

За матеріалами: apk-inform.com Олександрина Овдієнко